Interaktivt TV eksploderer

MediaWatch

Det fastslår en ny rapport fra Datamonitor med titlen "Is the channel dead?". I løbet af 10 år vil TV-miljøet ikke være til at kende og allerede i 2005 vil 45 procent af Europas husstande have digital-TV. Digital-TV vil betyde endnu flere forskellige TV-kanaler og et utal af interaktive TV-tjenester indenfor banking, shopping, spil og tovejs dialog med de enkelte TV-udsendelser.

For TV-selskaberne ligger den største gevinst i at det for første gang nogensinde bliver muligt at kombinere TV som reklame medie med TV som shopping facilitet. TV-industriens forretningsmodel vil udvikle sig fra et TV-kanal fokus til at blive orienteret omkring indhold og brands.

De stærkeste aktører som BSkyB og Canal Plus vil overleve, og de vil kommunikere til seerne gennem TV-portaler, som vil være udgangspunktet for mange af de nye interaktive tjenester på samme måde som for eksempel Yahoo! optræder overfor Internet brugere. I takt med at digital-TV og interaktiv-TV bliver et massemarked vil seeradfærden ændre sig, og det vil i sidste ende betyde et farvel til mange af de TV-kanaler vi kender i dag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også