Sverige forbereder nye reklameregler

MediaWatch

Årsagen er problemerne med det jordbaserede digitale sendenet. Nye reglerne er afgørende for, at det digitale jordnet kan sikres vækst, skriver Vision.

Kulturministeren har ønsket mere fart på en undersøgelse af reklamereglerne, og nu regner man i ministeriet på et nyt forslag, der skal ligge klart om et par måneder.

I et interview med bladet Expressen indikerer Marita Ulvskog, at de nye regler vil tillade reklameafbrydelser. Det er uundgåeligt, at det vil give dønninger på markedet, eftersom ændringen vurderes til udelukkende at være en håndsrækning til det private TV4, og samtidig fjerner en konkurrencefordel for TV3 og Kanal5, der sender under engelske regler.

Svenske regler er strammere end de andre EU landes, siger ministeren og foreslår reklameafbrydelser, måske efter EU reglerne. Hun påpeger, at TV3 og Kanal 5 også får gavn af nye regler, eftersom de nu får tilladelse til at afbryde programmerne i udsendelser via den jordbaserede digitale platform.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også