MediaWatch

Sverige forbereder nye reklameregler

Årsagen er problemerne med det jordbaserede digitale sendenet. Nye reglerne er afgørende for, at det digitale jordnet kan sikres vækst, skriver Vision.

Kulturministeren har ønsket mere fart på en undersøgelse af reklamereglerne, og nu regner man i ministeriet på et nyt forslag, der skal ligge klart om et par måneder.

I et interview med bladet Expressen indikerer Marita Ulvskog, at de nye regler vil tillade reklameafbrydelser. Det er uundgåeligt, at det vil give dønninger på markedet, eftersom ændringen vurderes til udelukkende at være en håndsrækning til det private TV4, og samtidig fjerner en konkurrencefordel for TV3 og Kanal5, der sender under engelske regler.

Svenske regler er strammere end de andre EU landes, siger ministeren og foreslår reklameafbrydelser, måske efter EU reglerne. Hun påpeger, at TV3 og Kanal 5 også får gavn af nye regler, eftersom de nu får tilladelse til at afbryde programmerne i udsendelser via den jordbaserede digitale platform.

Mere fra MediaWatch

Nent skifter navn

Med nyt navn vil virksomheden signalere et strategisk fokus på streamingtjeneste, lyder det i en pressemeddelelse.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs