MediaWatch

Portaler bør omlægge indtægtsstrategi

Internetportaler som Yahoo, AOL, Exite og Microsoft MSN bør nøje overveje deres eksisterende forretningsmodeller, som i høj grad beror på indtægter fra bannerreklamer. Det viser en undersøgelse, som er baseret på NetRatings, foretaget af konsulentfirmaet Booz Allen & Hamilton.

På den anden side børe de virksomheder, som markedsfører sig på portalerne, betragte portalerne som et sted, hvor man udvikler mærkevarer, og således betale for det, skriver Financial Times.

Undersøgelsen konkluderer, at portalerne fejlagtigt definerer sig som gateways nærmere end som destinationer, set i lyset af, at Internet brugere i gennemsnit tilbringer 4,5 timer om måneden på portaler. Til sammenligning er det cirka tre gange så meget, som brugerne tilbringer på shopping eller underholdningssites.

Kun en procent af portalernes besøgende klikker på bannere, viser undersøgelsen, men bannere repræsenterer over halvdelen af alt Internet annoncering. Derfor bør annoncørerne skifte bort fra bannere til at samarbejde med portalerne om sponsering, anbefaler rapporten.

Desuden bør portalerne i højere grad satse på indhold, som brugerne betaler for at anvende.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs