Portaler bør omlægge indtægtsstrategi

MediaWatch

Internetportaler som Yahoo, AOL, Exite og Microsoft MSN bør nøje overveje deres eksisterende forretningsmodeller, som i høj grad beror på indtægter fra bannerreklamer. Det viser en undersøgelse, som er baseret på NetRatings, foretaget af konsulentfirmaet Booz Allen & Hamilton.

På den anden side børe de virksomheder, som markedsfører sig på portalerne, betragte portalerne som et sted, hvor man udvikler mærkevarer, og således betale for det, skriver Financial Times.

Undersøgelsen konkluderer, at portalerne fejlagtigt definerer sig som gateways nærmere end som destinationer, set i lyset af, at Internet brugere i gennemsnit tilbringer 4,5 timer om måneden på portaler. Til sammenligning er det cirka tre gange så meget, som brugerne tilbringer på shopping eller underholdningssites.

Kun en procent af portalernes besøgende klikker på bannere, viser undersøgelsen, men bannere repræsenterer over halvdelen af alt Internet annoncering. Derfor bør annoncørerne skifte bort fra bannere til at samarbejde med portalerne om sponsering, anbefaler rapporten.

Desuden bør portalerne i højere grad satse på indhold, som brugerne betaler for at anvende.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også