MediaWatch

Kamp om standarder for hjemmenet

Trådløse hjemmenetværk gør det muligt for forbrugerne at koble sig op på Internettet hvor som helst i hjemmene, de ønsker det. Det giver desuden mulighed for at sammenkoble flere separate computere og udveksle data mellem computerne og med andre elektroniske apparater.

Producenterne af teknologisk udstyr har store forventer til markedet for trådløse hjemmenetværk, og i øjeblikket kæmper to grupper om at sætte fremtidens standard herfor, skriver Reuters. På den ene side står Cisco Systems og en række af de store producenter af computere, som satser på den såkaldte Wi-Fi standard. Tidligere var Wi-Fi standarden en meget dyr løsning til trådløse virksomhedsnetværk, men efterhånden er prisen kommet ned på et niveau, så den er blevet attraktiv for privatbrugere.

På den anden side står den konkurrerende standard HomeRF, som blandt andet har opbakning fra den dominerende chipproducent Intel samt netværksproducenten Proxim.

Begge grupper hævder, at have vundet hovedparten af markedet for produkter til trådløse hjemmenetværk. Gruppen bag Wi-Fi standarden har dannet organisationen Wireless Ethernet Compatibility Alliance, som hævder at deres produkter stod for 70 procent af salget af hjemmenetværk i december måned. HomeRF støtterne påstår, at de har 90 procent af markedet.

Hvem af de to grupper, der vinder slaget om fremtidens standard, er umuligt at spå om, blandt andet fordi teknologien er på et meget tidligt stadie. Der er imidlertid en udbredt enighed om, at der forude venter et meget stort marked for trådløse hjemmenetværk som forudsætter, at der bliver sat én standard.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs