MediaWatch

Kamp om standarder for hjemmenet

Trådløse hjemmenetværk gør det muligt for forbrugerne at koble sig op på Internettet hvor som helst i hjemmene, de ønsker det. Det giver desuden mulighed for at sammenkoble flere separate computere og udveksle data mellem computerne og med andre elektroniske apparater.

Producenterne af teknologisk udstyr har store forventer til markedet for trådløse hjemmenetværk, og i øjeblikket kæmper to grupper om at sætte fremtidens standard herfor, skriver Reuters. På den ene side står Cisco Systems og en række af de store producenter af computere, som satser på den såkaldte Wi-Fi standard. Tidligere var Wi-Fi standarden en meget dyr løsning til trådløse virksomhedsnetværk, men efterhånden er prisen kommet ned på et niveau, så den er blevet attraktiv for privatbrugere.

På den anden side står den konkurrerende standard HomeRF, som blandt andet har opbakning fra den dominerende chipproducent Intel samt netværksproducenten Proxim.

Begge grupper hævder, at have vundet hovedparten af markedet for produkter til trådløse hjemmenetværk. Gruppen bag Wi-Fi standarden har dannet organisationen Wireless Ethernet Compatibility Alliance, som hævder at deres produkter stod for 70 procent af salget af hjemmenetværk i december måned. HomeRF støtterne påstår, at de har 90 procent af markedet.

Hvem af de to grupper, der vinder slaget om fremtidens standard, er umuligt at spå om, blandt andet fordi teknologien er på et meget tidligt stadie. Der er imidlertid en udbredt enighed om, at der forude venter et meget stort marked for trådløse hjemmenetværk som forudsætter, at der bliver sat én standard.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs