Danskernes medieforbrug er overfladisk

MediaWatch

Et medieforbrug på godt en fjerdedel af døgnet synes umiddelbart højt, men når det alligevel kan lade sig gøre, så skyldes det, at folk er tilbøjelige til at forbruge flere medier ad gangen. Folk har for eksempel ofte radio og TV kørende i baggrunden mens de er optaget af at forbruge andre medier.

Medieforsker Stig Hjarvard fra Københavns Universitet finder Gallups undersøgelse interessant, fordi den dokumenterer, at mere end to timer af danskernes gennemsnitlige medieforbrug er sekundært og overskygges af et andet medie, skriver Politiken.

Ifølge undersøgelsen er radioen det medie, hvor størsteparten af forbruget foregår som sekundært forbrug. Ud af de samlede 139 minutter, foregår hele 66 procent af lytningen samtidig med forbruget af andre medier. Bedre står det til med TV og Internettet, hvor cirka en fjerdedel af forbruget er sekundært forbrug.

Stig Hjarvard finder det samtidige forbrug af flere medier uhensigtsmæssigt, fordi det vækker koncentrationen og informationstilegnelsen bliver overfladisk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også