UK standarder for interaktivt TV

MediaWatch

Independent Television Commission, ITC, prioriterer to hovedområder, nemlig adskillelse af reklamer fra redaktionelt indhold, og indhold rettet mod børn.

ITC trækker en linie imellem to typer tjenester, som findes på interaktivt TV - dedikerede interaktive tjenester, som for eksempel spil og indkøbstjenester, som generelt ikke er tilkoblet et TV program, og "enhanced programming", hvor det traditionelt lineære TV format støttes af yderligere redaktionelt stof og annoncering.

ITC's regelsæt vil kun gælde indhold, som en broadcaster udsender i forbindelse med en dedikeret interaktiv tjeneste, og altså ikke tjenester på for eksempel kabel systemer, som ikke ejes af broadcastere.

Hvad angår "enhanced programming" opstår et interessant sondring og et reguleringsmæssigt gråt område - broadcasterens ansvar gælder ikke det materiale, som broadcasteren ikke har kontrol over, men broadcasteren er dog forpligtet til at orientere brugeren om, hvornår der er tale om redaktionelt og kommercielt indhold. ITC ræsonnerer blandt andet, at en bruger ikke må kunne klikke sig direkte fra et program til en annonce.

ITC har kraftigt betonet, at det samlede regelsæt ikke vil påføre kanal operatører unødvendige omkostninger eller begrænsninger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også