Ny digital krig i Sverige

MediaWatch

Modern Times Group, MTG, overvejer nu at tilbyde et "TV 3 B" til de husstande, som abonnerer på det statslige jordbaserede digital-TV, der drives af Boxer. MTG planlægger dermed endnu et kup mod kulturminister Marita Ulvskogs jordbaserede sendenet.

Det medfører bl.a., at Ishockey-VM, som er en af svensk TV 3s stærkeste seermagneter, fjernes fra det programudbud som tilbydes abonnenter på Boxer. Også andre populære programmer kan blive trukket ud af den jordbaserede B-version. MTG-selskabet Viasat har ingen kommentarer til disse forlydender, skriver Vision.

MTGs planer er en optrapning af konflikten mellem jordsendenettet og selskabets eget satellitbaserede digitale platform. Det digitale jordnet er en direkte konkurrent om kunder til MTGs egne digitale platform, som man er i fuld gang med at lancere under Viasat-varemærket.

Udspillet om en TV3-B fra MTG skal også ses som et svar på, at Sveriges Television kræver betaling af Viasat for at tillade Viasat distribution af digitale udsendelser fra SVTs kanaler. SVT kræver 40 millioner kroner i engangssum og 38 kroner per husstand og år af Viasat. Der opkræves derimod ikke penge af den statslige kortadministrator Senda eller af kabel-TV-selskaberne. Dermed misbruger SVT sin dominerende position på markedet, mener Viasat, der for nogle uger siden sendte en anmeldelse mod SVT til konkurrencerådet.

MTG har en aftale med Boxer om at levere sine kanaler TV 3, TV 8, ZTV, TV 1000 og Viasat Sport til jordnettet. Men aftalen er skrevet, så der er huller der tillader MTG ledelsen at tilbyde Boxer afpillede versioner af kanalerne. MTGs kanaler er værdifulde for Boxer og jordnettet, ikke mindst TV3 der har flest seere i aldersgruppen 15 til 34 å , kun overgået af TV4.

I den digitale TV-verden prissættes den enkelte potentielle seer langt højere end i den analog. Digital TV har det med at forvandle passive seere til interaktive forbrugere, der med et tryk på knap kan bestille en vare, som seeren netop har set i en reklame på TV. Banker og analytikere har regnet sig frem til, at en digital seer har en værdi på 15.000-25.000 kr. pr person for TV-selskaberne. Og det er netop den yngre del af befolkningen der ventes at være de mest aktive interaktive forbrugere. Netop målgruppen, som ofte foretrækker TV3.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også