T-commerce eksploderer i Sverige

MediaWatch

Det viser nye beregninger fra bureauet Mediavision. E-handlen på nettet i Sverige har været præget af konkurser og vigende tilvækst hos de nystartede selskaber, samtidigt med at de traditionelle aktører tilkæmper sig markedsandele, skriver Vision.se.

Den digitale TV-krig, hvor tre aktører nu pumper gratis set-top bokse ud til sine kunder, forventes at bygge en hurtigt voksende platform for en ny e-handel. Denne handel er samtidig helt nødvendig for mediekoncernernes jagt på nye indtægtsstrømme. TV-kæmperne tvinges til både at tage de tunge investeringer i den nye infrastruktur til digital tv og til at indse, at den gamle lineære reklamemodel er truet på sigt.

"De gamle medieselskaber vil forsøge at beskytte den lineære reklamemodel. De nye indtægter vil blive udviklet i samarbejde med andre aktører. Derfor vil TV dele indtægterne med for eksempel udbydere af varer og tjenesteydelser. Hvor stor en andel af handlen, som TV-selskaberne får, ligger foreløbig hen i det uvisse", konstaterer Marie Nilsson, direktør for Mediavision.

Mediavision forventer, at 20 procent af svenskerne vil have adgang til digital TV i år, et tal som stiger med 50 procent i år 2002. "Vi ved, at 2001 skal opfattes som et rent læreår for T-commerce. Markedet finder ikke sine ben før i 2002, hvor vi tror det vil udgøre 600 millioner kroner", siger Marie Nilsson.

I modsætning til e-handel på nettet har TV-kanalerne en konkurrencemæssige fordel, nemlig et stærkt varemærke og troværdighed. Det er mange gode grunde til at T-commerce ser en lys fremtid i møde, mener Marie Nilsson. "Jeg tror at T-handel egner sig bedst til enkle ukomplicerede og hyppigere indkøb, som ikke kræver særlig information. Kendte produkter, hvor TV-reklamen er inspirationen".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også