Betaling for net-nyheder på vej

MediaWatch

Afmatningen i annoncemarkedet på Internettet har forstærket en række danske avisers overvejelser om at begynde at tage penge for deres nyheder på nettet - eller i hvert fald for en del af deres nyheder. Dermed er der flere steder, hos førende medier i Danmark, et opgør i gang med Internettets gratisprincip, skriver Børsen.

Aviser som Jyllands-Posten og Politiken overvejer således kraftigt at begynde at tage penge for visse dele af deres udbud af indhold på Internettet. For eksempel udtaler redaktionschef Jørgen Schultz fra Jyllands-Postens internet-avis til Børsen, at det efter hans opfattelse forretningsmæssigt er fuldstændig uholdbart at forære tingene væk. Og han bakkes op af Politikens internet-chef Claes Toft Nielsen, som giver udtryk for, at Politiken meget alvorligt overvejer at tage penge for avisens kerneydelser på nettet.

Der er imidlertid delte meninger om betalingsprincippet. For eksempel vurderer direktør for Berlingske Online, Lasse Bolander, at brugerne fortsat ikke er parat til at betale for brede nyhedstjenester. Til gengæld mener han, at der kan være et marked for betaling for målrettede og specialiserede tjenester.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også