En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
26.01.2001kl. 02.01

TV 2 Zulu's svære start

MediaWatch

Og en del annoncører har oplevet underleveringer til trods for, at kampagnemålene var små.

En analyse viser, at problemet for TV 2 Zulu ganske enkelt er, at seerne zapper væk, når reklameblokkene starter.

Da TV 2 Zulu startede var man fra TV 2's side meget forsigtige med sine estimater med hensyn til TV 2 Zulu. Dette førte bl.a. til den begrænsning, at en kampagne på TV 2 Zulu højest kunne få leveret 30 TRP om ugen. Når man tager i betragtning hvilken seerandel stationen opnåede (3-5 procent af den kommercielle sening) blandt de 5 målgrupper, som stationen udbød sidste år, burde det ikke være noget større problem for dem at levere det, men for en del annoncører gik det alligevel ikke så godt som forventet. Dette skyldes ikke dårlig styring fra TV 2's side, men ganske enkelt, at ratings på blokkene ikke modsvarede program ratings.

Tabel 1 viser de gennemsnitlige ratings på henholdsvis programmer og reklameblokke blandt de større kommercielle danske TV stationer i perioden 1/11 2000 - 18/1 2001.

Vi kan nu sætte tallene i forhold til hinanden, således at vi fx for november på TV 2 får 250/259 * 100 = 97 (afrundet), hvilket altså betyder, at seningen af reklameblokkene er ca 3 procent lavere end på deciderede programmer og så fremdeles.

Det ses, at index-tallene på TV 2 Zulu er meget lavere end på de øvrige stationer. Idet bloklængden på TV 2 Zulu generelt hører til blandt de laveste, kan dette ikke bruges til forklaring, så begrundelsen må være, at stationen endnu ikke har opbygget særligt mange loyale seere, hvorfor der zappes væk så snart et program slutter.

Seerne på eksempelvis TV 2 er derimod i langt højere grad loyale seere (reklamefilm-kvaliteten kan antages at være på niveau med TV 2, da det er mange af de samme spot, der går igen på begge kanaler).

Dette argument understøttes af, at hvis man laver samme analyse på en målgruppe, som TvDanmark klarer sig godt i, nemlig personer i alderen 15-30 år, har TvDanmark (både 1'eren og 2'eren) et bedre forhold mellem program sening og reklame sening end blandt alle personer på 12 år og opefter.

Med andre ord: Stationsloyalitet har en afsmittende effekt på konverteringen mellem program- og reklameseningen.

Det positive for TV 2 Zulu er dog, at januar tilsyneladende ser noget bedre ud, så der er måske bedre tider på vej for stationen i takt med at den bliver et mere fast valg blandt de danske seere.

Klik her, for at se figuren i fuld størrelse

Klik her, for at se figuren i fuld størrelse

Klik her, for at se figuren i fuld størrelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge