Medier i kamp om nye indtægter

MediaWatch

Virksomheder som Schibsted, norsk TV 2, Aftenposten, Dagbladet og SOL har dannet en alliance med henblik på at stå stærkere i forhandlingerne med teleoperatører som Telenor og Netcom. Medievirksomhederne mener, at de i dag får en alt for lille andel af de penge, som genereres af indholdstjenester på mobiltelefonen, skriver dn.no.

Allianceparterne har således udarbejdet et udkast til en intentionsaftale, som skal give parterne en større bid af den mobile kage. Partnerskabet er dog helt nyt og endnu ikke endeligt formaliseret. Første møde fandt sted umiddelbart før jul. Men parterne er enige om, at hensigten med samarbejdet er yderst vigtigt.

- I Japan tager teleoperatørerne ni procent af fortjenesten, mens indholdsleverandørerne får resten. Her hos os får vi i bedste fald 30 procent, siger direktør Bent Nordbø fra Aftenposten Multimedia. Af samme grund betragter de nye allianceparter de kommende forhandlinger med teleoperatørerne som særdeles vigtige - ikke mindst i lyset af, at nye tjenester bliver et afgørende konkurrenceparameter i takt med udviklingen af det mobile Internet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også