MediaWatch

Mobilcom fremskynder 3G deadline

Mobilcom vil gerne have fremskyndet dets tidligere fastsatte deadline for etablering af dets 3G netværk på det tyske marked, skriver Financial Times. Mobilcom havde oprindeligt fastsagt en tidsfrist for etableringen af 3G frem til midten af 2002, men nu vil man godt i gang noget før.

Mobilcom underskrev forrige år en hensigtserklæring sammen med svenske Ericsson om leverancer af netværksudstyr for 1,6 milliarder euro. Mobilcom oplyser nu, at det er i gang med at undersøge, om processen kan fremskyndes, hvis der tages endnu en leverandør ind. Mobilcom forsikrer, at det ikke vil påvirke selskabets forhold til Ericsson.

Analytikerne tror hverken Deutsche Telekom's T-Mobil eller Vodafone-ejede Mannesmann, der er Tysklands største mobiloperatør, vil være klar med deres netværk før i slutningen af næste år. En branchekendt mener ikke det kan lade sig gøre.

Ifølge en mobilekspert vil det være muligt for Mobilcom at fremskynde den tidligere fastsatte tidsfrist, hvis man vælger flere underleverandører, for eksempel hvis der vælger ét selskab til at etablere antenner, et andet til at levere basisstationer og et tredje til at levere mobiltelefonerne.

Andre mener dog, at Mobilcoms forhandlinger med andre udstyrsleverandører kun er en skindmanøvre, hvis formål er at tvinge bedre handelsbetingelser ud af Ericsson.

Ifølge rygter har Ericsson tilbudt at yde 300 procents leverandørfinansiering, det vil sige tre gange så meget, som der er brug for. Ifølge Ericsson er man kommet frem til en 100 procents leverandørforsikring.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs