MediaWatch

Norsk browser til 20 millioner

Opera Software har indgået en international distributionsaftale med det Nasdaq-noterede selskab Qualcomm, som indebærer, at browseren Opera skal spredes til over 20 millioner brugere af Qualcomm's e-mail tjeneste Eudora. Aftalen præsenteres kort tid efter, at Opera Software meddelte, at firmaets browser skal distribueres i 10 millioner eksemplarer som tillæg til en række datablade verden over. Det skriver dn.no.

Dermed har Opera Software taget endnu et skridt i kampen om at tage markedsandele fra især Microsoft, som dominerer marked med sin Internet Explorer men også fra Netscape, som er nummer to på browsermarkedet. Aftalen er ensbetydende med, at Opera og Qualcomm skal distribuere hinandens produkter gennem de to virksomheders kanaler.

Opera Software betragter aftalen som et stort skridt på vejen mod at opnå firmaets målsætning om, at fem millioner internet-brugere skal blive brugere af Opera browseren i løbet af i år. I dag er der mellem halvanden og to millioner brugere.

Dermed vil der også være skabt grundlag for flere indtægter til det norske browserfirma, som i høj grad skal leve af at sælge bannerannoncer, der ligger øverst i browserens skærmbillede.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs