Internetguru: Gratis-tiden er ovre

MediaWatch

Internetguruen Marc Andreessen, der som 21 årig medvirkede til skabelsen af web-browseren Netscape tilbage i starten af halvfemserne, vurderer overfor Financial Times, at USA i øjeblikket er løbet ind i en ordentlig gang champagne tømmermænd med tilbagetrækninger og besparelser. Ud af alle de dotcom virksomheder, som har fået fortalt, at de først og fremmest skulle være store eller lukke, forventer Andreessen at Amazon bliver den eneste, som vil overleve.

Marc Andreessen er skeptisk overfor de virksomheder, som har fået for vane at tilbyde prisnedsættelser og gratis forsendelse. Den tid, hvor alting er gratis på Internettet er ovre, mener Andreessen.

Andreessen er ligeledes betænkelig ved de mange nye B2B handelspladser og mener, at langt størsteparten af disse allerede har vist, at de ikke vil klare sig. Efter hans mening er holdningen skiftet tilbage til, hvad den var i begyndelsen af 1990'erne. Dengang blev det taget for givet, at virksomheder skulle genere omsætning og overskud. For Netscapes vedkommende, var det i stand til at udvise et positivt cashflow indenfor mindre end et år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også