MediaWatch

Napster går sammen med CD-butik

Napster har således indgået en aftale med CD-butikken CDNow, som er ensbetydende med, at der på Napsters hjemmeside nu er et link til CDNow. Hensigten fra Napsters side er at forsøge at dokumentere, at Napsters peer-to-peer virksomhed rent faktisk kan være med til at øge markedsføring og salg af musik CD'er, skriver Financial Times.

Aftalen mellem Napster og CDNow er endvidere det første synlige tegn på det samarbejde, som blev indgået mellem mediegiganten Bertelsmann og Napster i november måned, idet CDNow er ejet af Bertelsmann.

CDNow udtaler i forbindelse med aftalen, at man hos CDNow vil være i stand til at registrere, når brugere fra Napsters hjemmeside linker til CDNow, og om det i givet fald medfører et køb. CDNow vil imidlertid ikke afsløre, om Napster får nogen form for provision af det salg, som linket medfører. Napster har cirka 51 millioner brugere og udgør dermed et stort potentiale for CDNow.

Ud over aftalen mellem Napster og CDNow arbejder Bertelsmann og Napster i fællesskab på at udvikle en profitabel forretningsmodel for anvendelsen af musik via Internettet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs