Napster går sammen med CD-butik

MediaWatch

Napster har således indgået en aftale med CD-butikken CDNow, som er ensbetydende med, at der på Napsters hjemmeside nu er et link til CDNow. Hensigten fra Napsters side er at forsøge at dokumentere, at Napsters peer-to-peer virksomhed rent faktisk kan være med til at øge markedsføring og salg af musik CD'er, skriver Financial Times.

Aftalen mellem Napster og CDNow er endvidere det første synlige tegn på det samarbejde, som blev indgået mellem mediegiganten Bertelsmann og Napster i november måned, idet CDNow er ejet af Bertelsmann.

CDNow udtaler i forbindelse med aftalen, at man hos CDNow vil være i stand til at registrere, når brugere fra Napsters hjemmeside linker til CDNow, og om det i givet fald medfører et køb. CDNow vil imidlertid ikke afsløre, om Napster får nogen form for provision af det salg, som linket medfører. Napster har cirka 51 millioner brugere og udgør dermed et stort potentiale for CDNow.

Ud over aftalen mellem Napster og CDNow arbejder Bertelsmann og Napster i fællesskab på at udvikle en profitabel forretningsmodel for anvendelsen af musik via Internettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også