Netkonsulenter fortsætter nedtur

MediaWatch

Lyspunkterne bliver til stadighed sværere at få øje på for en lang række af de svenske netkonsulentselskaber. Vigende indtægter, prisfald på de enkelte tjenester, faldende aktiekurser samt til stadighed mindre fodfæste på vigtige indtægtsområder, bidrager alt sammen til at gøre dagligdagen mindre behagelig, skriver Dagens Næringsliv.

Selskaber som Framfab, Adcore, Adera, Icon Medialab, Cell Network og Mind fortsætter alle med at falde på Stockholmbørsen. Baggrunden er blandt andet, at de tjenester som konsulentselskaberne førhen tjente store summer på, nu er blevet overtaget af virksomhederne selv.

Den fremtidige udfordring for netkonsulenterne synes derfor at ligge i, at udvikle samt sælge avancerede tjenester, der dermed kan kompensere for tabet på de andre områder. En egentlig prisstigning kan i den forbindelse næppe komme på tale, idet konkurrencen fra selskaber som WM Data og Cap Gemini er for hård.

Nedskæringer i medarbejderstaben virker som den eneste mulige løsning, og tallene viser at et stigende antal af de opsagte personer søger til nabolandet Norge, der har et væsentligt bedre klima for internetkonsultation.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også





Jyllands-Posten med domicil i Aarhus er blandt medierne, der nu er ude i anden runde af besparelser på ét år. | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter