Nej til mobilreklamer

MediaWatch

Verdens førende mobiltelefonproducent, Nokia, peger på personlige reklamer på mobiltelefonen som en måde, hvorpå teleselskaberne kan skabe finansiering af det kommende mobiltelefon-net, UMTS. Men danske teleselskaber som Sonofon og Tele Danmark afviser denne form for markedsføring som finansieringskilde, skriver Jyllands-Posten.

Problemet er, at teleselskaberne ved en sådan annonceringsform vil skulle videresælge oplysninger om deres blandt andet deres kunders profiler og aktuelle geografiske position, hvilket ikke falder i teleselskabernes smag. Både Tele Danmark og Sonofon giver udtryk for, at de kun er interesseret i en dansk UMTS-licens, hvis det kan hænge sammen økonomisk, uden at de må ty til en sådan reklamefinansiering.

Nokia fastholder dog, at personlige mobilreklamer kan blive en nødvendighed - ikke mindst i de lande, hvor teleselskaberne har betalt gigantiske milliard-beløb for at få en af de eftertragtede UMTS-licens. Det gælder for eksempel England og Tyskland, hvor Nokia forudser, at det kan blive realistisk at tilbyde billigere abonnementer til forbrugere, som er villige til at modtage reklamer på mobiltelefonen.

Sonofon og Tele Danmark afviser dog ikke, at der med det nye UMTS-net kan vise sig nye indtægtskilder i form at brugerbetaling for visse services som for eksempel nyheder, videotelefoni, ruteplanlæggere med videre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også