MediaWatch

Rederier i fælles internetsatsning

Den traditionelle skibsmæglerkontakt mellem reder og transportkunde afløses i stigende grad af Internettet. Derfor har A.P. Møller, Norden, Torm og J. Lauritzen besluttet at samarbejde om at etablere en fælles IT-platform, baseret på Internet-portalen LevelSeas, skriver Børsen. LevelSeas koncentrerer sig om rederier med transport af de såkaldte bulkvare og tankmarkedet.

LevelSeas blev etableret i april 1999 af blandt andet olieselskaberne BP og Shell, verdens største skibsmæglerfirma Clarkson og ventureselskabet eVolution. IT-netværket har netop sikret sig tilslutning fra i alt 26 kunder og rederier.

De danske rederier skyder alle kapital i LevelSeas, og får hver en mindre ejerskab, og A.P. Møller har sikret sig en plads i LevelSeas bestyrelse og udviklingsafdeling.

Ifølge Lone F. Schrøder, der er chef for Maersk Bulkers, er Maersk først og fremmest interesseret i en løsning, som kan erstatte det omfattende prapirarbejde, som kontraktindgåelse normalt indebærer.

- Den efterfølgende proces bliver nu automatiseret via den fælles IT-platform. Det frigiver ressourcer til at lave nye forretninger i stedet for at bruge tid på at følge op på ældre forretninger, siger Lone F. Schrøder til Børsen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs