Strid om markedsundersøgelser på nettet

MediaWatch

Unge tyske pionerer i branchen beskylder de gamle forskningsinstitutter for at ville diktere reglerne i branchen på trods af, at de samme institutter og virksomheder i flere år har overset de særlige forhold for Online-marketing, og i øvrigt ikke har den store erfaring på dette område. Et planlagt forsøg på at få de to parter til at mødes synes mislykket. Det skriver Die Welt.

10 markedsanalytikere dannede i oktober en arbejdskreds med navnet Neon (Network Online-Research) for sammen med de etablerede forbund at fremlægge en række kvalitetsnormer for markedsundersøgelser på Internettet. Det fik en række af de større etablerede tyske markedsundersøgelsesforbund, ADM og BVM, til samtidigt at offentliggøre det de kaldte "Retningslinjer for Online-research". Dette medførte straks, at Neon anklagede de ældre brancheorganisationer for at ville udelukke nye og mere innovative markedsforsknings virksomheder fra det lukrative online-marked.

Nu har Neon endnu engang inviteret toppen af ADM (Arbeitskreis Deutscher Markt- und Sozialforschungsinstitute) og BVM (Berufsverband Deutscher Markt- und Sozialforscher) til en samtale. Men de ældre tyske brancheorganisationer viser stadigvæk ikke nogen større imødenkommenhed overfor Neon. Forretningsføren hos ADM, Erich Wiegand udtaler, at, hvis der skal sættes standarder for kvaliteten i markedsundersøgelser på Internettet, skal dette ske via ADM, hvilket alle - også nye - analysevirksomheder kan melde sig ind i.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også