Det skrev direktøren for mediabureauet Carat, Henrik Jensen, i dagbladet Børsen i oktober. Og dermed ramte Henrik Jensen - der i øvrigt senere er udpeget til TV3-direktør - en anderledes TV-trend i 2000 i forhold til tidligere år. Her har TV 2-fremgang traditionelt været ensbetydende med DR-tilbagegang - og omvendt.
Blandt alle seere: DR og TV 2 havde fremgang på 1,3 procentpoints i seerandel. TV 2 og søsterkanalen TV 2 Zulu opnåede især seerfremgang blandt de 21-50-årige, hvor TV 2 har satset på at vinde tabt terræn tilbage. Blandt alle seere: DR og TV 2 havde en fremgang på 2,8 procentpoints i seerandel.
En del af DR 1s seerfremgang hang sammen med en markant udvidelse af sendetiden fra nytår - især i form af en række genudsendelser om formiddagen og i middagstimerne, mens en vis del af TV 2s fremgang skyldes den tætte dækning af årets største sportsbegivenheder.