MediaWatch

Tele Danmark køber norsk forlag

StorbyGuiden er Tele Danmark Forlags første opkøb i Norge. StorbyGuiden er i dag repræsenteret i Oslo/Akershus området og udgiver tre forskellige telefonbogskataloger.

Ifølge administrerende direktør Keld Holland fra Tele Danmark Forlag er købet af StorbyGuiden Tele Danmark Forlags første skridt ind på det norske marked for business to business kataloger. Planen er, at StorbyGuiden skal tjene som platform ind på det norske telefonbogsmarked.

StorbyGuiden har i løbet af de sidste fem år opnået en markedsandel på to procent af det norske telefonbogsmarked, og ti procent af markedet i Oslo-området.

For at skabe et forbedret grundlag for fremtidig vækst besluttede Tele Danmarks bestyrelse med virkning fra 1. oktober 2000 at omstrukturere Tele Danmark, så koncernen blev organiseret i fem selvstændige forretningsenheder, hvoraf forlagsdelen blev én af de selvstændige dele.

I forvejen er Tele Danmark Forlag repræsenteret i Sverige, hvor Forlaget er størst på lokalbøger, næststørst på BtB kataloger og netop med held er gået i gang med at sælge annoncer til Gulan - et alternativ til Sveriges gule sider.

Tele Danmark købte i august 1999 100 procent af Lokaldelen, Sveriges næst største telefonbogsforlag, fra Telenor for 1.030 millioner svenske kroner i kontant.

Købet af Lokaldelen var et led i Tele Danmarks ambition om fortsat at udvide selskabets nordiske vækststrategi.

Ifølge Tele Danmark rummer oplysningstjenester mange lovende perspektiver for virksomheder og brugere, idet elektroniske oplysningstjenester med web-links indeholder nye dimensioner for mulighederne på kommunikationsmarkedet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Aller Media nedlægger printmagasin til unge, TV 2 Øst får ny adm. direktør, og reklame fra Liberal Alliance på TV3+ har rejst debat om politiske reklamer på tv. Få overblikket over den seneste uge i mediedanmark her.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs