MediaWatch

AOLTV skaber mediakonvergens

Den nyligt anerkendte fusion mellem Time Warner og AOL skal bane vejen for en overgang fra det traditionelle envejs-TV til fremtidens tovejs ditto. Dette område regnes for en af de vigtigste nyskabelser indenfor området, skriver Associated Press.

AOL, der i sommers lancerede en tidlig udgave af interaktivt TV kaldet AOLTV på otte markeder, håber at få nye abonnenter via tiltag som : instant messaging, email samt "enhanced" skærmprogrammering.

Teknikken ventes i fremtiden at kunne åbne op for muligheder såsom at vise aktuelle målinger under for eksempel en live nyhedsudsendelse. En anden mulighed kunne være at lade en skuespiller være vært for en chatsession, samtidig med at serien, den pågældende er med, i ruller hen over skærmen. Alt dette vil være muligt med et specialdesignet tastatur.

Trods lovning om ikke at favorisere Time Warner programmer på AOLTV forventer analytikerne, at det til en vis udstrækning vil være sådan, at selskaberne finder måder at omgå denne foranordning på, og således skabe ekstra plads til disse programmer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs