MediaWatch

Norsk browser udfordrer Microsoft

Browseren Opera har således længe eksisteret som den eneste større browser, der har kostet penge, nemlig 39 dollar. Nu vil det norske softwarefirma imidlertid øge konkurrencen på browsermarkedet med en ny gratis udgave, som i stedet vil basere indtjeningen på annoncer, skriver digitoday.no.

Samtidig planlægger Opera Software en aktie-emission, hvor udstedelsen af nye aktier gerne skulle indbringe omkring 100 millioner norske kroner. Endvidere går selskabet efter en børsnotering i løbet af 2001 med henblik på at skaffe yderligere finansiering til selskabets vækst.

Den gamle udgave af Opera benyttes af cirka 1,5 millioner brugere verden over. Men siden lanceringen af den nye gratis browser i sidste uge har Opera Software konstateret, at browseren er blevet downloadet mere end 600.000 gange. Ydermere har den nye browser fået gode anmeldelser.

Opera foretrækkes af mange professionelle brugere frem for de markedsdominerende browsere fra Microsoft og Netscape, fordi den tager meget lidt plads - både når den skal installeres og når den skal bruges. Det gør Opera hurtigere end konkurrenterne, hvilket blandt andet åbner fordelagtige muligheder i relation til anvendelse på mobiltelefoner og håndholdte computere.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs