Norsk browser udfordrer Microsoft

MediaWatch

Browseren Opera har således længe eksisteret som den eneste større browser, der har kostet penge, nemlig 39 dollar. Nu vil det norske softwarefirma imidlertid øge konkurrencen på browsermarkedet med en ny gratis udgave, som i stedet vil basere indtjeningen på annoncer, skriver digitoday.no.

Samtidig planlægger Opera Software en aktie-emission, hvor udstedelsen af nye aktier gerne skulle indbringe omkring 100 millioner norske kroner. Endvidere går selskabet efter en børsnotering i løbet af 2001 med henblik på at skaffe yderligere finansiering til selskabets vækst.

Den gamle udgave af Opera benyttes af cirka 1,5 millioner brugere verden over. Men siden lanceringen af den nye gratis browser i sidste uge har Opera Software konstateret, at browseren er blevet downloadet mere end 600.000 gange. Ydermere har den nye browser fået gode anmeldelser.

Opera foretrækkes af mange professionelle brugere frem for de markedsdominerende browsere fra Microsoft og Netscape, fordi den tager meget lidt plads - både når den skal installeres og når den skal bruges. Det gør Opera hurtigere end konkurrenterne, hvilket blandt andet åbner fordelagtige muligheder i relation til anvendelse på mobiltelefoner og håndholdte computere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også