MediaWatch

Ingen tillid til e-sikkerhed

Internet-sikkerhed er fortsat et problem for de europæiske e-business virksomheder. Forbrugerne føler sig usikre, til trods for at kun to procent af de, der har prøvet at handle online, rent faktisk har været udsat for overgreb, skriver Financial Times.

Analyse- og rådgivningsvirksomheden PricewaterhouseCoopers har undersøgt Internet-brugernes holdninger til sikkerhed i 12 europæiske lande og Syd Afrika og fundet frem til, at de britiske forbrugere er de mest forbeholdne. Her vil ni ud af ti afvise at oplyse om personlige forhold for at undgå indtrængen og misbrug af data.

Den europæiske undersøgelse støtter dermed en nylig offentliggjort undersøgelse fra American Express, som fandt at 64 procent af de britiske forbrugere hellere ville bruge Internettet til at søge efter produktinformation og så efterfølgende købe produkterne i en fysisk butik. Kun en fjerdedel af de britiske Internet-brugere planlagde at købe varer online indenfor de næste 12 måneder, og kun 17 procent forventede at benytte sig af online banking.

Ifølge PricewaterhouseCoopers skyldes forbrugernes frygt for online shopping, at de mangler viden om sikkerhedsfremmende teknologier, så som firewalls, kryptering og digitale certifikater. David Wright, der beskæftiger sig med forbrugersikkerhed i PricewaterhouseCoopers, peger på, at virksomhederne ikke er gode nok til at oplyse forbrugerne om, at virksomhederne tager de nødvendige forbehold med hensyn til e-sikkerhed. Hvis der ikke sættes ind på det område, vil Internettet fortsat være reduceret til et sted, hvor forbrugerne kun tør købe produkter, som er forbundet med en finansiel lav risiko, så som dagligvarer, bøger og cd'ere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs