MediaWatch

Ingen tillid til e-sikkerhed

Internet-sikkerhed er fortsat et problem for de europæiske e-business virksomheder. Forbrugerne føler sig usikre, til trods for at kun to procent af de, der har prøvet at handle online, rent faktisk har været udsat for overgreb, skriver Financial Times.

Analyse- og rådgivningsvirksomheden PricewaterhouseCoopers har undersøgt Internet-brugernes holdninger til sikkerhed i 12 europæiske lande og Syd Afrika og fundet frem til, at de britiske forbrugere er de mest forbeholdne. Her vil ni ud af ti afvise at oplyse om personlige forhold for at undgå indtrængen og misbrug af data.

Den europæiske undersøgelse støtter dermed en nylig offentliggjort undersøgelse fra American Express, som fandt at 64 procent af de britiske forbrugere hellere ville bruge Internettet til at søge efter produktinformation og så efterfølgende købe produkterne i en fysisk butik. Kun en fjerdedel af de britiske Internet-brugere planlagde at købe varer online indenfor de næste 12 måneder, og kun 17 procent forventede at benytte sig af online banking.

Ifølge PricewaterhouseCoopers skyldes forbrugernes frygt for online shopping, at de mangler viden om sikkerhedsfremmende teknologier, så som firewalls, kryptering og digitale certifikater. David Wright, der beskæftiger sig med forbrugersikkerhed i PricewaterhouseCoopers, peger på, at virksomhederne ikke er gode nok til at oplyse forbrugerne om, at virksomhederne tager de nødvendige forbehold med hensyn til e-sikkerhed. Hvis der ikke sættes ind på det område, vil Internettet fortsat være reduceret til et sted, hvor forbrugerne kun tør købe produkter, som er forbundet med en finansiel lav risiko, så som dagligvarer, bøger og cd'ere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Seneste nyt

Se flere jobs