MediaWatch

Vodafone vinder Japan

Overtagelsen, som ventes offentliggjort i løbet af ugen, sker som et led i Vodafones forsøg på at få majoritetskontrol over Japan Telecoms datterselskab J-Phone. Dermed når Vodafone op på niveau med British Telecom og AT&T der begge allerede ejer en andel på 15 procent. De tre selskaber - Vodafone, British Telecom og AT&T - kommer til at deles om pladsen som JT's næststørste ejer efter East Japan Railway, der ejer 15,1 procent.

Handlen giver Vodafone et forspring overfor rivalen British Telecom, der begge kæmper om at vinde kontrol over J-Phone. Efter overtagelsen kommer Vodafone op på at eje 26 procent mens Bitish Telecom kun ejer 20 procent. Japan Telecom ejer i dag majoritetsandelen i J-Phone på 54 procent.

Vodafone har angiveligt truffet aftale med de to jernbaneselskaber West Japan Railway og Central Japan Railway om at købe deres aktieposter på henholdsvis 10,2 og 7,6 procent i Japan Telecom. West Japan Railway og Central Japan Railway er to af de syv jernbaneselskaber, som i sin tid stiftede Japan Telecom.

Købet er lidt af et strategisk mesterværk for Vodafone. Ikke alene giver den Vodafone en større andel end British Telecom i J-Phone Communications, der er holdingselskabet bag en gruppe af mobilselskaber. Vodafone ejer også store aktieposter i hver af de tre operatører, som J-Phone kontrollerer, og ved at handle direkte med jernbaneselskaberne vinder Vodafone en konkurrencemæssig fordel, som kan bruges i forhandlingerne om at overtage AT&Ts japanske investeringer, som også British Telecom er på udsigt efter at overtage.

Desuden vil en eventuel kontrol over J-Phone sætte Vodafone i en stærkere position overfor japanske DoCoMo på verdensmarkedet ved at blive en stærk konkurrent på DoCoMos hjemmemarked.

DoCoMo er i dag den dominerende udbyder af mobiltelefoni i Japan og i gang med en kraftig international ekspansion, hvor det japanske selskab gennem erhvervelse af 3G licenser byder Vodafone konkurrence på centrale europæiske markeder, heriblandt Vodafones hjemmemarked i Storbritannien.

J-Phone har omkring ni millioner abonnenter i Japan, og DoCoMo har omkring 14 millioner.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs