Yahoo! satser på brugerbetaling

MediaWatch

Yahoo!, der er den mest benyttede søgemaskine i USA, genererer 90 procent af sine indtægter fra onlineannoncering. Problemet i den forbindelse er, at annoncesalget i år er faldet, hvilket har betydet et fald i Yahoo's aktier på 84 procent, svarende til et tab i aktiemarkedsværdi på 96 millioner dollar, skriver Bloomberg.

Indføringen af brugerbetaling for visse services og indhold, vil betyde indtjeningsmuligheder for flere hundrede millioner dollar om året for Yahoo. Således vurderingen fra analytikere. Det forventes, at annoncesalget vil vokse med 31 procent i løbet af næste år, hvilket er den laveste vækst siden Yahoo i 1996 introducerede firmaet på børsen i USA. Grunden til at Yahoo's annoncesalg er faldet, er at de mindre internetfirmaer, der udgør 40 procent af Yahoo annoncører, på nuværende tidspunkt er løbet tør for penge.

Yahoo har allerede services med brugerbetaling, såsom en betalingsservice, hvor brugere kan betale deres regninger. Der er også en service, hvor brugerne kan købe personlige e-mail adresser.

Yahoo overvejer derudover at etablere en online musikservice med abonnement.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også