MediaWatch

Yahoo! satser på brugerbetaling

Yahoo!, der er den mest benyttede søgemaskine i USA, genererer 90 procent af sine indtægter fra onlineannoncering. Problemet i den forbindelse er, at annoncesalget i år er faldet, hvilket har betydet et fald i Yahoo's aktier på 84 procent, svarende til et tab i aktiemarkedsværdi på 96 millioner dollar, skriver Bloomberg.

Indføringen af brugerbetaling for visse services og indhold, vil betyde indtjeningsmuligheder for flere hundrede millioner dollar om året for Yahoo. Således vurderingen fra analytikere. Det forventes, at annoncesalget vil vokse med 31 procent i løbet af næste år, hvilket er den laveste vækst siden Yahoo i 1996 introducerede firmaet på børsen i USA. Grunden til at Yahoo's annoncesalg er faldet, er at de mindre internetfirmaer, der udgør 40 procent af Yahoo annoncører, på nuværende tidspunkt er løbet tør for penge.

Yahoo har allerede services med brugerbetaling, såsom en betalingsservice, hvor brugere kan betale deres regninger. Der er også en service, hvor brugerne kan købe personlige e-mail adresser.

Yahoo overvejer derudover at etablere en online musikservice med abonnement.

Mere fra MediaWatch

B.T.'s fejlskud bekymrer ikke brancheorganisation

Direktør for Danske Medier ser B.T.’s investeringslyst som et sundhedstegn, selv om storbyeventyret kuldsejlede på under et år. Det er dog nødvendigt at knække koden til de lokale og digitale læsere, mener han.

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs