MediaWatch

E-handlen bør satse på service

64 procent af internetbutikker har i forbindelse med julen planer om, at bruge størstedelen af marketingbudgettet på online annoncering i forhold til traditionel offline annoncering. Det viser en undersøgelse, foretaget af researchfirmaet Jupiter Research. Omvendt planlægger kun 21 procent, at annoncere i printmedier, mens 12 procent regner med at annoncere i radio og TV mediet, skriver Media Post.

Jupiter anbefaler online virksomheder, der ønsker at spare på marketingudgifterne, at basere deres marketingstrategi på service og bekvemmelighed i stedet for at forsøge at lokke forbrugerne med prisnedsættelser. Det er nemlig servicen, der er vigtig for onlineshopperne. Selvom forbrugere i USA fik mange prisnedsættelser sidste år, er de ifølge senior analytiker Marissa Gluck fra Jupiter Research mere interesserede ,i at modtage deres bestillinger før jul, spare tid og undgå den travle julehandel i butikkerne, end i prisreduktioner. 53 procent af respondenterne i undersøgelsen oplyser, at de handler julegaver online for at spare tid, mens 47 gør det for at undgå de stressende juleindkøb.

Jupiter anbefaler ligeledes, at onlinebutikkerne tilbyder forbrugerne gaveforslag via e-mails og bannerkampagner. Disse skal hjælpe forbrugeren til at træffe hurtigere købebeslutninger og simplificere købsprocessen. Onlinebutikker der insisterer på at give specielle tilbud, bør samtidig levere varerne gratis eller med billige transportomkostninger. Ifølge undersøgelsen oplyser 83 procent af onlinshopperne, at de ville købe fra onlinebutikker med gratis eller billig levering. 53 procent oplyser, at de ville købe, hvis online butikken tilbød prisnedsættelser på varer.

Måden onlinebutikkerne skal komme i kontakt med forbrugerne, er ifølge Jupiter, via e-mails. E-mail markedsføring er den mest udbredte, billigste og resultatgivende form for onlineannoncering. I år er denne form blevet benyttet af 79 procent af onlinebutikkerne mod 72 procent sidste jul. Portalannonceringen blandt onlinebutikker er derimod faldet fra 72 procent sidste år til 58 procent i år.

Mere fra MediaWatch

Google strammer grebet om kreative forsøg på at tracke brugere

Techselskabet bygger videre på sit kommende bolværk i beskyttelsen af brugernes privatliv og færden på nettet. Konkurrencemyndigheder i Storbritannien har samtidig indledt undersøgelse af, om det sender en endnu større del af annoncemarkedet i Googles hænder.

Debat: Folketinget vender det døve øre til lyd

Fair betaling for indhold og kampen med techgiganterne er højaktuelle dagsordener hos politikere og i Kulturministeriet. Men podcasting er efterladt på perronen, skriver formand for Center for Podcasting, Søren Brunsgaard, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

Se flere jobs