Nokia i salgsdilemma

MediaWatch

Nokia er kommet i en situation, hvor det bliver nødt til at søge at overtale kunderne til at fortsætte med at købe de nuværende telefoner på markedet. Problemet er, at den nye generation af mobiltelefoner, der kan surfe Internettet væsentligt hurtigere, ikke er klar før anden halvdel af næste år. I forsøget på at "træde vande" har Nokia derfor som sit seneste tiltag forsøgt at pifte de eksisterende telefoner op med farveskærme samt vandtætte hylstre, skriver Bloomberg News.

De nærmeste konkurrenter, amerikanske Motorola samt svenske Ericsson, befinder sig i en lignende situationer, men problemet er størst for Nokia. idet selskabet med en markedsandel på 27,5 procent, er særdeles sårbar overfor eventuelle nedgange i efterspørgslen på mobiltelefoner. Nokia henter i dag 72 procent af salget samt 81 procent af dets operative profil fra mobiltelefonerne.

Den nuværende situation forventes at være midlertidig, men vil kunne have indflydelse på aktiekursen.

Trods det, at for eksempel Motorola har lanceret telefoner med næste generations teknologi, GPRS, så er der intet signifikant salg i det, idet der endnu ikke er netværk til at understøtte den nye teknologi.

Nokia forventer en stigning i det globale salg af mobiltelefoner fra 400 millioner i år til omkring 550 millioner næste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også