MediaWatch

Nokia i salgsdilemma

Nokia er kommet i en situation, hvor det bliver nødt til at søge at overtale kunderne til at fortsætte med at købe de nuværende telefoner på markedet. Problemet er, at den nye generation af mobiltelefoner, der kan surfe Internettet væsentligt hurtigere, ikke er klar før anden halvdel af næste år. I forsøget på at "træde vande" har Nokia derfor som sit seneste tiltag forsøgt at pifte de eksisterende telefoner op med farveskærme samt vandtætte hylstre, skriver Bloomberg News.

De nærmeste konkurrenter, amerikanske Motorola samt svenske Ericsson, befinder sig i en lignende situationer, men problemet er størst for Nokia. idet selskabet med en markedsandel på 27,5 procent, er særdeles sårbar overfor eventuelle nedgange i efterspørgslen på mobiltelefoner. Nokia henter i dag 72 procent af salget samt 81 procent af dets operative profil fra mobiltelefonerne.

Den nuværende situation forventes at være midlertidig, men vil kunne have indflydelse på aktiekursen.

Trods det, at for eksempel Motorola har lanceret telefoner med næste generations teknologi, GPRS, så er der intet signifikant salg i det, idet der endnu ikke er netværk til at understøtte den nye teknologi.

Nokia forventer en stigning i det globale salg af mobiltelefoner fra 400 millioner i år til omkring 550 millioner næste år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs