Konkurrencerådet kritiserer TV 2

MediaWatch

Det oplyser Konkurrencerådet i en pressemeddelelse. Når TV2 sælger reklametid, får annoncørerne progressive rabatter, der betyder at jo større årskøb af reklame, desto større procentvis rabat får annoncøren.

Da forskellene på rabatterne ved små og store køb ligger langt ud over, hvad der kan begrundes med forskelle i omkostninger, sker der en forskelsbehandling af mindre annoncører i forhold til de store.

Annoncører, der køber mindst lige så meget reklame som året før, får herudover en ekstra rabat. Denne type rabatter tilskynder annoncørerne til at samle deres reklamebudgetter hos TV 2, finder Konkurrencerådet.

Baggrunden for Konkurrencerådets udtalelse er, at TV 2 er den dominerende udbyder af landsdækkende TV-reklamer på det danske marked, og konkurrenten TvDanmark havde klaget til Konkurrencestyrelsen over selskabets rabatter for år 2000. TV2 har nu efter drøftelser med Konkurrencestyrelsen ændret sine rabatter for 2001.

Prisforskellen for små og store annoncører er reduceret væsentligt, og annoncører får ikke ekstra rabat ved at købe mindst lige så meget reklame som året før.

Sagens udfald får efter al at dømme den konsekvens, at TvDanmark rejser erstatningssag mod TV 2.

- Jeg kan allerede nu sige, at der bliver tale om et erstatningskrav på et betydeligt tocifret millionbeløb. TV2 har forbrudt sig mod konkurrencelovgivningen og undertrykt sine konkurrenter med ulovlige midler. Det er stærkt beklageligt, at en delvist licensfinansieret tv-station har taget sådanne midler i anvendelse. Jeg er glad for, at Konkurrencerådet nu har sat en stopper for TV2's helt utilstedelige praksis, siger TvDanmarks adm. direktør Jesper Sehested Lund i en kommentar til afgørelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også