DR presses af konkurrenter

MediaWatch

I de seneste år er flere og flere lyttere blevet lokket over på DRs kommercielle konkurrenter. Det er sket på bekostning af lytningen til især P3, men også de regionale programmer på P4 har mistet lyttere til de stærke reklameradioer i Jylland og på Fyn. DRs andel af radiolytningen er over de sidste fem år reduceret til 62 procent.

- Mange kommercielle radiostationer har oprettet nye radiokanaler, såkaldte plus-kanaler. Det stiller dem stærkt i konkurrencen. Med to kanaler, der sender døgnet rundt til henholdsvis de ældre og de yngre lyttere, er der altid et kommercielt alternativ til DR.

Det er naturligt, at lyttertallene til DR falder, når nye kanaler kommer til. De kommercielle radioer er blevet meget professionelle, og nogle af dem drives af udenlandske selskaber, der har en omsætning på mange gange DRs, siger radiodirektør Leif Lønsmann, DR.

DR søger om tilladelse til at sende på den ledige fjerde FM-kanal, der ventes at komme i frit udbud ved årsskiftet, men er udelukket fra at søge den femte kanal, der er øremærket til kommerciel radio. En række store udenlandske selskaber, som fx Clear Channel Communication, Radio 2, Scandinavian Broadcasting System, Voice, og Modern Times Group, TV3, ventes at søge en eller begge radiokanaler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også