MediaWatch

Aviser ignorerer internet-brugerne

Den danske Internet-guru Jakob Nielsen er ikke begejstret for avis-industriens måde at præsentere sine websites på. På en verdensomspændende turné med sit firma, Nielsen Norman Group, giver Jakob Nielsen således udtryk for stærk kritik af aviserne måde at behandle sine internet-brugere på, skriver tidsskriftet Editor & Publisher.

-Jeg er meget skuffet over avisernes websites, fordi de ikke fungerer som online tjenester. Deres søgemaskiner er elendige, og jeg tror ikke, de har bare den mindste anelse om, hvad brugervenlighed er, lyder det fra Jakob Nielsen. Problemet er ifølge Jakob Nielsen, at aviserne behandler deres internet-brugere som får og ikke giver de enkelte brugere, hvad de har brug for, nemlig følelsen af kontrol.

Jakob Nielsen peger på, at aviserne i høj grad har behov for at udføre bruger-undersøgelser, herunder vedrørende navigation på deres websites. Han henviser til egne undersøgelser som viser, at blandt andet mange e-handels virksomheder har forhøjet deres online salg betydeligt ved at øge brugervenligheden på deres websites. En lignende positiv effekt kan aviserne se frem til ved at gøre deres websites mere brugervenlige, mener Jakob Nielsen.

Mere fra MediaWatch

Tidligere Loud-direktør lancerer nyhedspodcast

Pengene til lanceringen af projektet er de tre måneders løn, som Rasmus Mark Pedersen fik efter at være blevet fyret fra det tidligere Radio Loud. Om et halvt år skal podcasten have økonomi til at ansætte flere medarbejdere.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs