MediaWatch

M-commerce med problemer

Mindre end en tredjedel af de amerikanere, som har trådløst udstyr, har købt ind via mobiltelefon. 20 procent af dem som har forsøgt at købe online via mobiltelefon gav op efter de første forsøg. Det viser en undersøgelse foretaget af Boston Consulting Group (BCG), skriver Mediapost.

Faktisk er der et stort spring fra, hvad den ny mobile teknologi kan gøre i dag til, hvad forbrugeren er blevet oplyst, at han kan forvente. Ikke desto mindre tror de fleste af undersøgelsens 1.850 respondenter fra USA, Japan; Tyskland, Frankrig, Sverige og Australien på, at mobile applikationer inden for de næste fem år vil blive en vigtig del af deres hverdag.

82 procent af de nuværende og potentielle brugere på verdensplan mener, at en eller anden form for mobilt udstyr inden for de næste tre år vil blive deres personlige rejseassistent. En lignende procentdel mener, at mobilt udstyr vil blive en del af deres daglige rutine med at sende e-mails, finde nyheder og informationer samt købe online. Mere end halvdelen af brugerne mener, at mobilt udstyr vil blive et universelt betalingsredskab.

BCG forudser, at i 2003 vil indtjeningen på den globale business-to-consumer (B2C) m-commerce nå cirka 100 milliarder dollar, svarende til indtjeningen for e-commerce i 1998. De største kilder til indtjeningen inden for m-commerce, vil ifølge undersøgelsen blive datatransmissions gebyrer, abonnementer på e-mails og annoncering.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at respondenterne hverken vil betale for nyheder, vejr, sport og heller ikke accepterer høje abonnementspriser eller irrelevant push annoncering. Selvom det mobile udstyr vinder frem blandt forbrugerne, er der frustration over, hvor meget bedre og hurtigere PC'eren er til at surfe på Internettet med end det mobile udstyr. De fem største irritationsmomenter er for høje priser, langsom hastighed, besværlig navigation, besvær med at taste og for dårlige services.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs