MediaWatch

Ofir børsnoteret inden nytår

Selskabet siger i fondsbørsmeddelelsen, at udskillelsen af Ofir, samt den efterfølgende notering skal sikre datterselskabet den nødvendige frihedsgrad samt arbejdskapital til den fremtidige udvikling. Udskillelsen kommer på et tidspunkt, hvor Søndagsavisen har vurderet, at datterselskabet har den fornødne styrke, såvel forretnings som ledelsesmæssigt til at undergå forvandlingen til et selvstændigt børsnoteret selskab.

Ofir udspringer af Søndagsavisen, der også ejer 100 procent af aktiekapitalen i Ofir.com a-s. Selskabet startede ud som samlingssted for Søndagsavisens internetaktiviteter. Det er siden vokset til det tredje mest besøgte website i Danmark, og har i dag cirka 40 millioner sidehenvisninger fra flere end 750000 unikke brugere.

Fra 1. januar 2000 har de oprindelige internetaktiviteter været udskilt i selskabet Ofir.com a-s. Koncernen har i dag datterselskaber i Danmark, Frankrig, Storbrittanien, Sverige og Tyskland. Forretningsområdet er baseret på salg af kommercielle internetløsninger, jobservice, bil - bolig og kursusannoncering amt auktioner, boghandel og et shoppingcenter.

Jørgen Wittenkamp, administrerende direktør for Ofir, siger, at man med børsintroduktionen vil opnå mulighed for at blive den førende udbyder af internetbaseret jobannoncering i Nordeuropa.

Børsintroduktionen vil blive ledet af Carnegie Bank A/S med Alfred Berg som "co-lead manager".

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs