.dk dur ikke til danske virksomheder

MediaWatch

Ifølge morgenavisen Jyllands-Posten vil danske virksomheder ikke benytte dansk på deres hjemmesider.

A.P. Møller har engelsk som hovedsprog, men da de lavede deres hjemmeside, overvejede de, om den skulle være på både dansk og engelsk. Men da 99,9 procent af A.P. Møllers kunder er udlændinge, derfor faldt valget på engelsk, forklarer informationschef Jette Clausen fra A.P. Møller, der understreger, at de aldrig har fået klager over det manglende danske sprog på deres site.

Men i udlandet benytter mange store selskaber deres originalsprog som det primære "indgangs-sprog" på deres hjemmeside. Ifølge Jyllands-Posten har franske koncerner som Elf, Renault, Canalplus, Alcatel og Danone alle fransk på deres hjemmeside på det franske domæne .fr. I Tyskland er hjemmeside-sproget hos BMW, Volkswagen, BASF og SAP tysk på domænet .de for Tyskland. Og finske Nokia åbner på finsk, når man beder om nokia.fi.

Men der får ikke de internationale danskere til at vakle:

- Vores koncernsprog er engelsk. Den største del af vores kunder og medarbejdere taler engelsk. Vi overvejer dog at lægge fondsbørsmeddelelserne ud på dansk også. Men alting koster penge, siger koncerninformationschef Anders Hundahl, Danisco.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også