MediaWatch

Usikkerhed om Internet annoncemarked

SOL's koncernchef Birger Steen har i forbindelse med det nylige kvartalsregnskab fra SOL annonceret, at selskabet satser på at blive førende på alle de nordiske markeder. Imidlertid frygter selskabet, at annoncemarkedet på Internet går hårde tider i møde, fordi mange dot.com virksomheder enten er lukket eller har skruet ned for markedsføringen, skriver digitoday.no.

-Fjerde kvartal bliver hårdt og meget spændende, sagde Birger Steen således, da han i går præsenterede forventningerne til fjerde kvartal. Han peger på, at krisen i dot.com branchen kan risikere at ramme SOL hårdt, fordi dot.com virksomheder har stået for næsten halvdelen af annonceindtægterne til SOL.

Pessimismen omkring Internet annoncemarkedet deles blandt andet af en Nordens største mediekoncer, Schibsted. Koncernchef Kjell Aamot henviser til, at de mange dot.com dødsfald og det deraf følgende stramme kapitalmarked sætter en naturlig stopper for væksten. Aamot tror, at Internet annoncemarkedet fortsat vil vokse, men da kun med 20-50 procent og ikke de 100 procent, som mange andre aktører taler om.

Aamot er dog fortsat optimistisk omkring Schibsteds Internet aktiviteter. Koncernens Internet aviser har hidtil i år omsat for 146 millioner norske kroner mod 49 millioner norske kroner i samme periode sidste år - næsten alt sammen fra annoncer.

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Seneste nyt

Se flere jobs