MediaWatch

Amazon-klon har succes

Den kinesiske pedant til online-handlens flagskib Amazon.com, kan i disse dage fejre sit første år som internetboghandel og har i den forbindelse ingen problemer med at tjene penge på sin forretning, skriver Dagens Industri.

En månedlig stigning i salget på 30 procent, mellem 100,000 og 200,000 unikke besøgende dagligt, hvoraf 2000 af disse køber bøger for rundt regnet 85 kroner, og en gevinstmarginal der ligeledes ligger omkring 30 procent, får stifteren Li Guoqing til at se lyst på fremtiden.

Li forventer i den forbindelse, at det samlede salg for året vil ende i et niveau omkring 10 til 15 millioner kroner. Forventningen for det kommende år, hvor man vil starte salg af blandt andet CD-musik og CD-rom, er en tidobling.

Dangdang.com har med sine 200,000 bogtitler dobbelt så mange titler som Kinas største traditionelle boghandel og ifølge Li har selskabet grundet den strenge kinesiske censur et væsentligt bedre salgsmiljø end Amazon.com.

Dangdang.com ejes for en tredjedels vedkommende af Li selv, mens resten ejes dels af International Data Group (IDG) og Luxemburg Cambridge Holding Group.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs