MediaWatch

Amazon-klon har succes

Den kinesiske pedant til online-handlens flagskib Amazon.com, kan i disse dage fejre sit første år som internetboghandel og har i den forbindelse ingen problemer med at tjene penge på sin forretning, skriver Dagens Industri.

En månedlig stigning i salget på 30 procent, mellem 100,000 og 200,000 unikke besøgende dagligt, hvoraf 2000 af disse køber bøger for rundt regnet 85 kroner, og en gevinstmarginal der ligeledes ligger omkring 30 procent, får stifteren Li Guoqing til at se lyst på fremtiden.

Li forventer i den forbindelse, at det samlede salg for året vil ende i et niveau omkring 10 til 15 millioner kroner. Forventningen for det kommende år, hvor man vil starte salg af blandt andet CD-musik og CD-rom, er en tidobling.

Dangdang.com har med sine 200,000 bogtitler dobbelt så mange titler som Kinas største traditionelle boghandel og ifølge Li har selskabet grundet den strenge kinesiske censur et væsentligt bedre salgsmiljø end Amazon.com.

Dangdang.com ejes for en tredjedels vedkommende af Li selv, mens resten ejes dels af International Data Group (IDG) og Luxemburg Cambridge Holding Group.

Mere fra MediaWatch

Google strammer grebet om kreative forsøg på at tracke brugere

Techselskabet bygger videre på sit kommende bolværk i beskyttelsen af brugernes privatliv og færden på nettet. Konkurrencemyndigheder i Storbritannien har samtidig indledt undersøgelse af, om det sender en endnu større del af annoncemarkedet i Googles hænder.

Debat: Folketinget vender det døve øre til lyd

Fair betaling for indhold og kampen med techgiganterne er højaktuelle dagsordener hos politikere og i Kulturministeriet. Men podcasting er efterladt på perronen, skriver formand for Center for Podcasting, Søren Brunsgaard, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

Se flere jobs