MediaWatch

Præsidentvalget og Internettet

Den tætte kamp mellem præsidentkandidaterne Bush og Gore fik i løbet af valgdagen vælgerne til at flokkes dels om de amerikanske nyheds sites og dels om de forskellige valgkampagne sites, skriver CNET.

Der foreligger endnu ikke tal for trafikken på de forskellige sites, men som valget skred frem, skulle brugerne have tålmodighed, hvis de brugte Internettet som informationskilde til valget. For eksempel steg ventetiden på det populære nyheds site MSNBC til cirka 30 sekunder, hvis man overhovedet var heldig at komme igennem. Konsekvensen var, at mange i stedet valgte et andet og mere driftssikkert medie - TV.

En række amerikanske websites valgte i øvrigt at bryde de amerikanske valgtraditioner og begyndte at publicere exit polls - prognoser baseret på udsagn fra folk, som forlader stemmeboksene - inden alle valglokaler var lukket. Et af disse var inside.com, som begrundede handlingen med, at valget var så tæt, at publiceringen af exit polls ikke ville få indflydelse på valgdeltagelsen.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs