Altavista ud af portal kampen

MediaWatch

Altavista har i en årrække forsøgt at gøre sig gældende på det globale portalmarked i kamp med Yahoo!, AOL, Microsoft og andre. Kampen har ikke været en succes for Altavista, som nu lægger strategien om og i stedet satser på en mindre bemanding i de enkelte lande og en tilpasning af sin søgemaskine til endnu flere lande. Det skriver Dagens Industri.

Dermed er Altavista tilbage ved den gamle kerneforretning - at indeksere websider og tilbyde en søgefunktion på Internettet.

Altavista's Europachef, Pierre Paperon, fortæller, at Altavista har valgt den ny strategi, fordi det viste sig, at 80 procent af selskabets omkostninger var relateret til administrationen af indhold, mens 90 procent af trafikken til Altavista blev genereret fra søgemaskinerne. Dette misforhold mellem udgifter og trafik - og dermed indtægter - ønsker man nu at rette op på.

Ifølge Pierre Paperon vil Altavista resten af året introducere sin tilpassede søgemaskine i en lang række lande i Europa og næste år på en række øvrige globale markeder som Japan, Sydkorea og Mexico.

Den nye strategi blev i går præsenteret på konferencen "Internet World Forum" i Sverige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også