MediaWatch

Altavista ud af portal kampen

Altavista har i en årrække forsøgt at gøre sig gældende på det globale portalmarked i kamp med Yahoo!, AOL, Microsoft og andre. Kampen har ikke været en succes for Altavista, som nu lægger strategien om og i stedet satser på en mindre bemanding i de enkelte lande og en tilpasning af sin søgemaskine til endnu flere lande. Det skriver Dagens Industri.

Dermed er Altavista tilbage ved den gamle kerneforretning - at indeksere websider og tilbyde en søgefunktion på Internettet.

Altavista's Europachef, Pierre Paperon, fortæller, at Altavista har valgt den ny strategi, fordi det viste sig, at 80 procent af selskabets omkostninger var relateret til administrationen af indhold, mens 90 procent af trafikken til Altavista blev genereret fra søgemaskinerne. Dette misforhold mellem udgifter og trafik - og dermed indtægter - ønsker man nu at rette op på.

Ifølge Pierre Paperon vil Altavista resten af året introducere sin tilpassede søgemaskine i en lang række lande i Europa og næste år på en række øvrige globale markeder som Japan, Sydkorea og Mexico.

Den nye strategi blev i går præsenteret på konferencen "Internet World Forum" i Sverige.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs