MediaWatch

Sverige indtager europæisk førsteplads

Allerede til næste år får dette marked for alvor fart på og i 2004 vil indtægterne fra streamet video være større end den traditionelle TV-branche. Det viser analyseselskabet Mediavisions rapport "Streaming media - beyond internet and TV".

Der ca. to millioner svenskere, 24 procent af befolkningen, der har set streamet video mindst en gang i år. I 2002 vil tallet være fem millioner svenskere. Det er frem for alt bredbåndsudviklingen, som er den drivende kraft. Sverige er således på niveau med USA og langt foran resten af Europa.

I de andre EU-lande er det kun otte procent af befolkningen, der har anvendt interaktivt TV på nettet i år. Eftersom bredbåndsudbygningen forventes at ske betydeligt langsommere i resten af Europa, end i Sverige, bliver udviklingen af streamet video tilsvarende langsom.

Mediavisions rapport vurderer også, hvor godt de forskellige aktører er forbedret på det nye interaktive marked.

- De traditionelle store medieaktører har en meget stærk position, og vil ikke tabe på den digitale revolution. Deres varemærker er stærke og troværdige. Men deres organisationer må ændre sig, og de skal formentlig også revurdere deres kerne forretningsområder, skriver Mediavision.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs