Merkantildata lider tab

MediaWatch

Merkantildata meddeler, at det samlede tab før skat for tredje kvartal blev på 254 millioner norske kroner. Dermed har selskabet tabt i alt 732 millioner kroner i årets første ni måneder. Totalomsætningen er dog steget syv procent og ligger nu tæt på to milliarder kroner, skriver Dagens Industri.

På trods af, at nedgangstakten synes at have aftaget, så taber selskabet stadig op imod syv millioner kroner hver måned alene i Sverige. Og i det netop afsluttede kvartal er det således blevet til et samlet tab på godt 20 millioner kroner.

Masseopsigelser og kundefrafald har præget året i den svenske del af selskabet. Således har 300 medarbejdere sagt op og dermed er den svenske medarbejderstab nu reduceret til 750.

Indeholdt i det samlede tab er en engangspost på 184 millioner kroner, der tilskrives omkostninger forbundet med reorganiseringen af selskabet. Hertil siger økonomidirektør Svein Hov Skjelle, at trods det, det er Danmark og Norge, der står for den største del af disse omkostninger, så belastes det månedlige svenske tab yderligere af dette.

Det dårlige resultat har samtidig skabt en dominerende goodwillpost. Denne er opgjort til 6,1 milliarder kroner, svarende til 78 procent af egenkapitalen. Fortsætter denne tendens, er selskabets egenkapital, ifølge Skjelle, væk i løbet af to år.

Goodwillsafskrivningerne forventes, at belaste selskabet årsresultaterne i de næste 20 år med omkring 300 millioner kroner årligt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også