MediaWatch

Chefer udsatte i Den Ny Økonomi

Ikke engang lederne og bestyrelserne i de store virksomheder - der er godt 4.400 med 200 ansatte og derover - kan købe til kompetencen. Det siger Bo Bache, nordeuropæisk direktør for SPSS, i en kommentar til analysen.

Analysen "Ledelse i den ny økonomi" danner fundament for det første seminar i Danmark om emnet, nemlig Kundecentreret ledelse i den nye økonomi. Den holdes på Hotel d'Angleterre 9. november og gennemgår aspekter, fra headhunting af nye ledere til implementering af e-business begrebet.

- Der har i ledelsesmiljøet været diskussion om, hvorvidt den ny økonomi er varm luft i forhold til den gamle, der er baseret på besiddelse af fysiske værdier, altså mursten og mørtel. Men uanset man kan lide det eller ej, er det helt nye begreber, der vinder frem. Man kan se det i erhvervsgiganten A.P. Møller, der internt har formået at fastholde sin attraktion som arbejdsplads, og man oplever en nærmest kultagtig status for discountkæden Fakta, der har fattet essensen i den ny økonomi: Værdierne er indarbejdet i virksomheds- eller varenavnet. Samtidig er disse vindervirksomheder gået over til at styre hovedparten af deres forretninger elektronisk. Det øger deres konkurrenceevne og får transaktions- og informationsomkostningerne til at falde, siger Bo Bache.

Han konstaterer, at det i fremtiden er kunderne, der bliver jægerne, og det er op til virksomhederne at skabe jagtmarker, der kan brandes. det er en af problemstillingerne.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs