MediaWatch

Internettet vokser på indhold

En undersøgelse, benævnt The Web Characterization Project, fandt en samlet vækst på 7,1 millioner websider i 2000, svarende til en stigning på 53 procent i forhold til i fjor. Her var tallet på 4,7 millioner nye sider. Væksten fra 1998 til 1999 var tilsvarende på 77 procent, skriver AP.

Ifølge project manager for undersøgelsen, Ed O'Neill, er det dog ikke ensbetydende med, at interessen for Internettet er ved at falde. Det måtte ske, at væksten begyndte at flade ud, idet Internettet nu er så stort, at der skal endnu flere nye sider til for at fastholde den hurtige vækstrate. Mange websider er i færd med at vokse i størrelse, og derfor ville det være en mistolkning, at sige at væksten er begyndt at stagnere, siger O'Neill.

I forbindelse med undersøgelsen blev 4 millioner Internet protokol adresser undersøgt for tilstedeværelsen af en offentligt tilgængelig webside. Herefter blev duplikater elimineret, det vil sige hvor forskellige navne fører til den samme adresse. Undersøgelsen specificerer ikke antallet af personlige websider, eftersom disse ofte forekommer i forlængelse af en større webside som America Online eller Yahoo's GeoCities.

Undersøgelsen måler heller ikke mængden af indhold på de enkelte sider, hvilket ifølge Mike Bergman, direktør i Bright Planet, er undersøgelsens største mangel.

Bergman vurderer, at Internettet idag består af rundt regnet 550 milliarder sider.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs