Danmarks Radio har opgivet det skarpe skel mellem offentligt og privat og forsøger nu at finde nye veje for at finansiere de massive investeringer i digital teknologi, som er nødvendige, hvis DR skal kunne konkurrere på fremtidens mediemarked. Det skriver Information.
Ifølge generaldirektør i DR, Christian Nissen, bliver DR formentlig nødt til at arbejde tættere sammen med andre medievirksomheder. Først og fremmest de andre nordiske public service-virksomheder. Men også kommercielle virksomheder. Men det skal gøres på en måde, så der ikke hersker tvivl om, at der er forskel på DR og de andre, siger Nissen.
Et nyt kommercielt aktieselskab skal få penge ud af, hvad programchef i DR-undervisning, Christian Vang omtaler som "en national guldgrube af medieindhold", hvormed han mener DR's arkiv af børne- og ungdomsfjernsyn. Det nye firma skal på markedsvilkår forsøge at pakke DR's TV- og radioproduktion ind i internetrelaterede tjenester.
Mere fra MediaWatch
Ritzau og lex.dk tilbyder at gøre indholdet i DR's arkiv frit tilgængeligt
Det har i årevis været et politisk ønske at stille DR’s arkiver til rådighed for befolkningen, men det har skortet med løsninger på opgaven. I forbindelse med forhandlingerne om et nyt medieforlig melder to aktører sig på banen.
En ny medieaftale kan være på trapperne
Medieordførerne fra stort set alle partier i Folketinget er kaldt til møde uden bagkant onsdag eftermiddag. Med udsigt til sommerferie om få uger spidser de månedlange forhandlinger om en ny medieaftale til. Flere forventer, en aftale kan lande de kommende dage. Men der er stadig uenighed om afgørende spørgsmål, erfarer MediaWatch.