Drøje hug til det mobile Internet

MediaWatch

De selskaber, som har investeret i de kommende UMTS-licenser, går en vanskelig tid i møde. Ifølge en ny undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Arthur Andersen og investeringsbanken J.P. Morgan vurderes det, at der vil gå mellem 7 og 15 år, inden selskaberne tjener milliardinvesteringerne hjem igen, skriver den norske avis Aftenposten.

Syv år i lande, hvor UMTS-licenserne tildeles via "skønhedskonkurrencer" og 15 år i lande med tildeling via auktion. For nye mobiloperatører, som ikke har egne mobilnetværk fra tidligere, sår undersøgelsen tvivl om, hvorvidt disse selskaber overhovedet kommer til at tjene penge på UMTS. Det skyldes, at disse selskaber typisk vil være nummer tre eller fire på et marked, hvilket ikke anses for lukrativt.

Årsagen til den pessimistiske vurdering skyldes, at Arthur Andersen og J.P. Morgan - i modsætning til mange andre analytikere - ikke tror, at de totale indtægter pr. mobilkunde vil øge kraftigt, når en række nye forbruger-rettede tjenester opstår som led i udviklingen af det mobile Internet. I alt forventes således kun en fremgang på 10 procent over de næste 10 år, blandt andet fordi selskaberne vurderer, at der - i takt med de nye tjenester - vil komme et voldsomt prisfald på taledelen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også