MediaWatch

DoubleClick regnskab bekymrer markedet

DoubleClicks kvartalsregnskab viste torsdag selskabets første driftsoverskud, men nedskruede forventninger til overskud i fjerde kvartal medvirkede til at selskabets aktier faldt med 31 procent i torsdags i New York til en slutkurs på 12,44 dollar, skriver Financial Times. I januar var kursen 90 procent højere på 135,25 dollar.

Online reklamebranchen ændrer sig dramatisk i øjeblikket. Traditionelle annoncører er begyndt at bruge flere penge på Internettet, mens de rene dotcom virksomheder er begyndt at skære i budgetterne.

Denne ubalance kan meget vel betyde at situationen først forværres inden den bliver bedre for online annoncebureau som DoubleClick og online medie bureauer, hvis omsætning afhænger af reklameaktiviteten på Internettet.

Ifølge analytiker Henry Blodget fra Merrill Lynch vil markedet for online-reklamer i løbet af de næste par kvartaler falde ligeså dramatisk som det steg for et år siden.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs