MediaWatch

Bannerannoncer har effekt

Der har gennem en længere periode i Danmark og andre lande været en diskussion om, hvor stor en effekt bannerannoncer har på Internet brugernes købeadfærd. Mange har talt for, at den hidtidige prissætning, som er baseret på, hvor mange gange en bannerannonce eksponeres, bør ændres og i stedet skal baseres på en pris pr. klik på annoncen, eller pris pr. salg via klik på annoncen.

Internet annoncenetværket DoubleClick er imidlertid af den opfattelse, at en prissætning pr. klik ikke er den eneste brugbare løsning. DoubleClick henviser i den forbindelse til en undersøgelse foretaget på 4.500 websites i USA, som viser, at:

- 24 procent af de, som har købt/registreret el.lign. på et site, har gjort dette efter at have klikket på et banner.
- 44 procent var "genkøbere", hvor første køb var sket efter bannereksponering eller bannerklik.

Undersøgelsen viser, ifølge DoubleClick, at annoncering på Internettet har en effekt, også uden at der klikkes på annoncerne, idet annonceringen øger såvel kendskab som positionering og derfor giver en effekt på omsætningen. Denne effekt kan bare ikke måles direkte.

På denne baggrund anbefaler DoubleClick, at annoncørerne anlægger en totalbetragtning på deres Internet annoncering - ligesom på alle andre mediagrupper.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs