MediaWatch

Viasat anklager Danmarks Radio

Viasat Broadcasting skærper nu tonen i den igangværende strid om parabolkort i den digitale fremtid, og anklager Danmarks Radio for at føre industripolitik ved at foretrække samarbejdet med Canal Digital frem for Viasat. Det er den klare melding fra direktør Steen Ulf Jensen, "chief operating officer" i Viasat Broadcasting.

Kritikken retter sig i særdeleshed mod Danmarks Radio, men også TV 2, fordi de to offentlige TV-kanaler kun gør deres kanaler tilgængelige for Canal Digital's kunder. Viasat kalder det en boykot af selskabet og vurderer at det vil gå ud over dets kunder.

Ifølge Steen Ulf Jensen skal selskabets licensbetalende seere betale yderligere 4000 kroner, hvis de ønsker at supplere Viasat's kanaler med DR1, DR 2 og TV 2 Zulu. Viasat forstår ikke DR og TV 2's disposition, idet de selv mener, at have givet DR et meget lukrativt tilbud, der fuldt lever op til de krav DR og TV 2 har stillet.

Viasat's kunder tvinges således til betale 2000 kroner ekstra for en satellitmodtager, der kan modtage både Canal Digital og Viasat, hvis de vil kunne se DR, DR2 og TV 2 Zulu. Derudover tvinges Viasat's kunder til at betale ca. 2000 kroner i depositum hos Canal Digital for to ekstra parabolkort, der giver adgang til de ønskede kanaler.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs