MediaWatch

Yahoo behøver vokseværk

Omsætningstallene, der hovedsaglig stammer fra annonceindtægter, hvilket vil sige banner-reklamer, og indtjenings-ditto, oversteg analytikernes forventninger en smule. Alligevel kvitterede investorerne på Nasdaq-børsen i den udvidede åbningstid med at sende Yahoo godt og vel 12 pct. ned, og nedsænkningen er således konfirmeret yderligere i den officielle åbningstid onsdag med et dyk på 21 procent.

Investorerne forudser, at Yahoo's annonceindtægter fremover vil blive stærkt påvirket af kursfald og dårlige resultater fra andre "rene" Internet-relaterede annoncører, der står for cirka 40 pct. af Yahoo's annonceindtægter.

Med de store kursfald, som alle de Internet-relaterede virksomheder har oplevet på det sidste, forventer mange investorer, at Yahoo i bedste fald vil bevæge sig sidelæns i en rum tid fremover. Derfor er de hurtige på aftrækkeren og skaffer sig af med aktien, som hvis Yahoo havde stillet sig op i Nasdaq profit-warning-køen: Intel, Apple, Dell, Motorola - med flere.

Kursdykket reflekterer et fald fra 3.675 annoncører i forrige kvartal til 3.450 annoncører ved 3.kvartalsmeddelelsen.

- Faldet afspejler Internet-virksomheder, der enten er gået neden om og hjem eller er holdt op med at bruge penge på web-annoncering, sagde Yahoo, Chief Executive, Jeff Mallet.

Yahoo er med en P/E på 400 en aktie, der er sat til at vokse. Gør den ikke det, eller ved det mindste tegn på bare normale vækstrater for højvækstaktier uden for Internet, så begynder investorerne i internet-aktierne at blive sobre - vækst kan købes for dyrt. Især usikker vækst.

Men Yahoo er vokset. Fra 38,5 millioner dollar i 3. kvartal sidste år til nu i dette 3. kvartal 81,1 millioner dollar. Det er bare ikke nok og slet ikke, hvis væksten ikke ser ud til at fortsætte.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs