Omsætningstallene, der hovedsaglig stammer fra annonceindtægter, hvilket vil sige banner-reklamer, og indtjenings-ditto, oversteg analytikernes forventninger en smule. Alligevel kvitterede investorerne på Nasdaq-børsen i den udvidede åbningstid med at sende Yahoo godt og vel 12 pct. ned, og nedsænkningen er således konfirmeret yderligere i den officielle åbningstid onsdag med et dyk på 21 procent.
Investorerne forudser, at Yahoo's annonceindtægter fremover vil blive stærkt påvirket af kursfald og dårlige resultater fra andre "rene" Internet-relaterede annoncører, der står for cirka 40 pct. af Yahoo's annonceindtægter.
Med de store kursfald, som alle de Internet-relaterede virksomheder har oplevet på det sidste, forventer mange investorer, at Yahoo i bedste fald vil bevæge sig sidelæns i en rum tid fremover. Derfor er de hurtige på aftrækkeren og skaffer sig af med aktien, som hvis Yahoo havde stillet sig op i Nasdaq profit-warning-køen: Intel, Apple, Dell, Motorola - med flere.
Kursdykket reflekterer et fald fra 3.675 annoncører i forrige kvartal til 3.450 annoncører ved 3.kvartalsmeddelelsen.
- Faldet afspejler Internet-virksomheder, der enten er gået neden om og hjem eller er holdt op med at bruge penge på web-annoncering, sagde Yahoo, Chief Executive, Jeff Mallet.
Yahoo er med en P/E på 400 en aktie, der er sat til at vokse. Gør den ikke det, eller ved det mindste tegn på bare normale vækstrater for højvækstaktier uden for Internet, så begynder investorerne i internet-aktierne at blive sobre - vækst kan købes for dyrt. Især usikker vækst.
Men Yahoo er vokset. Fra 38,5 millioner dollar i 3. kvartal sidste år til nu i dette 3. kvartal 81,1 millioner dollar. Det er bare ikke nok og slet ikke, hvis væksten ikke ser ud til at fortsætte.