MediaWatch

Frivillig aftale om børnereklamer

Efter længere tids forhandlinger mellem Kulturministeriet og TV 2 lykkedes det i sidste uge at nå frem til et forslag om selvregulering, der tilfredsstiller begge parter. Nu vil ministeren give de øvrige stationer, der sender fra Danmark, samme mulighed.

Det blev partierne bag medieaftalen (S, RV, SF og CD) enige om på et møde i går efter forslag fra kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen.

Den første aftale om selvregulering offentliggøres af TV 2 i dag. I forhold til lovudkastet er der sket en skærpelse af reklamereglerne i forhold til småbørn, men lempelser i forhold til 8-12 årige. Ifølge lovforslaget skulle der være fem minutters børnereklamefri zone omkring småbørnsudsendelser. Dette er i aftalen suppleret med 1 ½ minuts total reklamefri zone omkring småbørnsudsendelser alle ugens syv dage. I weekenderne må der ikke bringes reklamer rettet mod børn under 12 år før kl. 9.30.

Partierne bag medieaftalen er enige om, at ministeren i et kommende lovforslag skal kunne udstikke regler for de stationer, der ikke frivilligt indgår aftale om børnereklamer. Disse regler vil tage udgangspunkt i det oprindelige lovudkast. Det bliver det kommende radio- og tv-nævn, der skal sikre, at stationerne enten overholder deres egen aftale eller de regler, som ministeren vil udstikke.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs