MediaWatch

Vodafone køber irske Eircell

Verdens største mobiltelefonselskab, engelske Vodafone, forventes at købe irske Eircell, der er en del af Eircom, for mellem 4 og 5 milliarder euro. Aktierne i Eircom, der inkluderer aktier i Eircell såvel som en traditionel telefonenhed og en multimedieenhed, er faldet 40 procent inden for de sidste 12 måneder. Selskabet står ifølge analytikere overfor stigende konkurrence fra rivaler, som Esat Telecom Group Plc., der er en enhed under British Telecommunications Plc og fra NTL Inc, skriver Bloomberg.

Ifølge Michael O'Sullivan, strateg i Commerzbank Securities, er der tale om en god handel for Eircom, der på nuværende tidspunkt har store problemer og har brug for omstruktureringer for at komme tilbage i ringen. Eircom's aktier steg på baggrund af offentliggørelsen 0,37 euro til 2,83 euro. Selskabets markedsværdi repræsenterer nu en værdi i omegnen af 6 milliarder euro. Vodafone's aktier faldt tilsvarende 10 pence til niveau 243 point. Faldet svarer til en nedgang på 4 procentpoint.

Salget af Eircell bliver det største i irsk historie og overgår dermed British Telecom's køb af Esat i januar til 2,5 milliarder euro. De irske tele-kommunikationsmyndigheder oplyser, at Irland for første gang har flere mobiltelefonliner end traditionelle telefonliner. Omkring 50 procent af den irske befolkning svarende til 1,86 millioner indbyggere har mobiltelefon, og Irland er det tredje hurtigst voksende marked for mobiltelefoni i Europa.

Det forventes, at Eircom offentliggør sine markedsandele på det irske marked i forbindelse med den kommende måneds offentliggørelse af halvårsregnskabet. Ifølge Sara MacArthur, analytiker hos Bloxham Stockbrokers, tegner Eircell sig for ca. 1,2 millioner abonnenter.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs